Perfektní učitel :), tak sa volá dotazník, ktorým na Základní škole Strossmayerovo náměstí v Prahe zisťujú názor žiakov na učiteľov, ktorí ich učia. S dovolením jeho autora, Jana Juříčka – zástupcu pre pedagogiku na tejto škole, vám ponúkame znenie otázok, ktoré kladú učitelia svojim žiakom.
- V priebehu hodiny sa učíme rôznymi spôsobmi (výklad učiteľa, otvorená diskusia, práca v skupine, práca v dvojici, atď.).
- Na týchto hodinách musím veľa pracovať a byť aktívny.
- Na týchto hodinách nemusím byť aktívny, stačí, keď si zapisujem, čo učiteľ povie.
- V priebehu hodiny používame rôzne pomôcky (napr. stieracie tabuľky, drievka s menami,… ).
- V priebehu jednej hodiny sa striedajú rôzne činnosti (napr. čítanie, práca s textom, práca v dvojici, dopĺňanie,… ).
- Keď sa učiteľ na niečo pýta, počká pár sekúnd, kým niekoho vyvolá.
- Väčšinou viem, akú mám práve úlohu a čomu sa venujeme.
- Mám dostatok času na premýšľanie a vyriešenie cvičenia.
- Učiteľ vyvoláva všetkých žiakov, nie iba tých, ktorí sa hlásia.
- Keď dostanem zlú známku od tohto učiteľa, tak viem, čo mám urobiť pre to, aby som sa zlepšil.
- Na hodinách máme možnosť precvičiť si učivo.
- Učiteľ nám počas výkladu kladie otázky, aby sa uistil, že všetkému rozumieme.
- Chápem, čo sa mám na hodinách naučiť.
- Učiteľ oceňuje, ak sa na hodinách naozaj snažím.
- Pokiaľ sa na test tohto učiteľa dôkladne pripravím, dostanem dobrú známku.
- Učiteľ dopredu vysvetľuje, ako bude naša práca hodnotená.
- Učiteľ spája nové učivo s tým, čo už poznáme.
- Testy ktoré píšeme, mi pomáhajú pri učení.
- Páči sa mi, ako sa ku mne učiteľ správa, keď potrebujem pomoc.
- Myslím, že hodiny s týmto učiteľom sú pre mňa užitočné.
- Učiteľ je spravodlivý.
- Mám pocit, že sa učiteľ niekedy ku mne správa, ako by som bol hlúpy.
- Na týchto hodinách mi prekáža správanie mojich spolužiakov.
- Učiteľ je na hodinách pokojný a priateľský.
- Učiteľ vyžaduje, aby sme dodržiavali pravidlá, na ktorých sme sa dohodli.
- Niekedy sa bojím, že odpoviem nesprávne a učiteľ bude nepríjemný.
- Myslím si, že učiteľ verí, že na jeho hodinách budem úspešný.
- Učiteľ nás na hodinách podporuje a chváli.
- Pri tomto učiteľovi sa nebojím urobiť chybu alebo odpovedať nesprávne.
- Páči sa mi, ako ma učiteľ oslovuje.
Žiaci sa ku každej otázke vyjadrujú na päťstupňovej škále:
- súhlasím
- skôr súhlasím
- neviem alebo nemám názor
- skôr nesúhlasím
- nesúhlasím.
Viac si môžete prečítať v rozhovore s pánom Juříčkom na Rodiče vítání.
Pýtate sa aj vy na vyšej škole na názor žiakov? Zaujíma vás, aký majú na vás pohľad? Napíšte nám na liberaterra@liberaterra.sk a my radi váš dotazník zverejníme pre ostatných.
Najdôležitejšia otázka na záver: Myslíte si, že by sa učitelia mali zaujímať o názor svojich žiakov?