Kto som? je jednoduchá a rýchla aktivita, pomocou ktorej viete veľmi rýchlo zopakovať s celou triedou alebo v menších skupinách pojmy a fakty, ktoré sa deti už dozvedeli. Môžete ju použiť na konci tematického celku alebo v závere hodiny ako formu záverečného zhrnutia, alebo na začiatku hodiny ako pripomenutie učiva, ktoré ste preberali predtým.
Ukážme si to na príklade:
Preberali ste na matematike tematický celok Mnohouholníky. Vyberiete si jeden z nich (napríklad pravohulý lichobežník). Postavíte sa pred deti a poviete: “Som mnohouholník”. Úlohou detí je pomocou otázok zistiť, ktorý. Môžu klásť iba také otázky, na ktoré viete odpovedať Áno alebo Nie. Deti, využívajúc všetko, čo si o mnohouholníkoch pamätajú, musia klásť také otázky, ktoré ich privedú ku správnej odpovedi. Napríklad:
- Si trojuholník?
- Máš štyri vrcholy?
- Máš pravé uhly?
- Máš rovnako dlhé strany?
…
Je veľa modifikácií tejto aktivity:
Pred triedou nestojí učiteľ, ale žiak.
Aktivitu robí súčasne viac skupín, pričom:
– každá skupina pátra po inej odpovedi,
– všetky skupiny pátrajú po jednej odpovedi a sledujeme, ktorej sa to podarí s menším počtom položených otázok.
Táto aktivita sa dá použiť na ktoromkoľvek predmete a v akomkoľvek veku. Učí deti sústrediť sa na podstatné veci, triediť informácie a usporadúvať ich do logických štruktúr.